
Jeg mistenker samleplater flest for å være venstrehåndsarbeider, en måte å gi ut mest mulig musikk med minst mulig anstrengelser for alle involverte.
Da er tiårsjubilanten Sidewalk Headliners et hederlig unntak. I 1998 slo det som fantes av talentfulle hip hop-hoder i Sverige seg sammen. Etter flere måneders arbeid ble et 24 spors dobbeltalbum med sultne svenske rappere lansert, et album som skulle vise seg å ha uventet lang holdbarhetstid.
Jeg fant frem denne plata igjen etter en lang stunds glemsel for noen dager siden. Gjenhøret viste seg å være veldig gledelig, en påminnelse om at til tross for enkelte barnesykdommer, banale rim og billige produksjoner, var årene rundt årtusenskiftet en svært fruktbar periode i svensk rap.
Faktisk sliter jeg med å se at den skandinaviske rapscenen ti år senere har klart å komme opp med noe som kan matche de tre største platene som kom ut på denne tida; Petters Mitt Sjätte Sinne, Loop Troops Modern Day City Symphony og Latin Kings I skuggan av betongen.
«Yo, jag lever för min mick, min klick, mitt enda kick här i värden...»
En som ikke trengte noen nærmere presentasjon i 1999 var 25-årige Petter Alexis. Kuriøst nok deltok Petter på Sidewalk Headliners, i likhet med undergrunnsfavoritten Profilen, som i sin tid fikk platekontrakt sammen med ham. Profilen hadde imidlertid ikke lyst til å gi ut plate med Petter, en ærlig sak forsåvidt, men også et horribelt karrierevalg. Mens Mitt Sjätte Sinne ble selve gjennombruddet for den såkalte morsmålsrapen (en jævlig betegnelse, forresten) i Skandinavia, fikk Profilen aldri gitt ut mer enn en singel i eget navn.
Uansett kan du se ham i dette sjarmerende klippet fra den originale Sidewalk Headliners-turnéen, der Ayo og Eye-N-I også opptrer.
Tidligere i år ble tiårsdagen feiret på et heseblesende radioshow.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar